vrijdag 6 november 2009

ruit en dak

Gisteren maar eens werk gemaakt van mijn windschermpje. Bij de Giraffe-Quest had ik het ruitje net voor het instapgat gemonteerd (op de carrosserie dus). Om over het ruitje te kunnen kijken (wat moet want het ruitje kan ondoorzichtig worden bij regen/damp) moet je dan erg veel materiaal wegknippen. Het ruitje wordt erg laag wat te weinig aerodynamisch voordeel geeft. Eén schuimkap (ik heb er 2 gekocht) heb ik weer ingeknipt voor meer ventilatie. Voor het verlengde ventilatiegat heb ik het schermpje met korte schroeven vastgezet:



Met dakje:


Vooraanzicht: voldoende zicht tussen de ruitjes:


Zo stap je makkelijk in en klap je het deksel en dakje naar beneden:

Opbergen van het deksel en dakje (in blauw foudraal), stoel kan nu probleemloos naar beneden:


Voordelen van dit systeem:
* je fietst met voldoende ventilatie. Zweet kan goed verdampen en verdwijnt veel makkelijker uit de cabine. Frisser gevoel en geen beslagen bril als je stilstaat voor een stoplicht na inspanning.
* Je kunt over het ruitje heen kijken, net zoals bij de normale schuimkap.
* Bril blijft nagenoeg spettervrij, zelfs bij flinke regen. Af en toe glipt er een druppel door..
* Schuimkap met windscherm kan ook bij warm weer gebruikt worden, dit in tegenstelling tot de normale kap, die al gauw veel te warm is.
* Alles is makkelijk op te bergen in de fiets.
* Geen gaten in de body
Nadelen:
* Je kunt de fiets nu niet goed afsluiten, daarvoor heb je de normale kap met deksel nodig. Met dakje blijft de cabine wel droog als je fiets even moet parkeren.
* Een groter scherm dichterbij waar je doorheen moet kijken geeft een betere aerodynamica.

1 opmerking:

Gerrit zei

Op de vooraanzicht foto lijkt het wel een formule 1 fiets. knap gedaan.