zaterdag 15 januari 2011

Nieuw record

Vanochtend mijn eerste ritje met de nieuwe GoCycle bandjes. Reed ik een week geleden nog op smalle marathon racers, 40 breed en op bijna 7,5 bar, nu dus brede 50 mm Gocycles en een 54 brede Sammy Slick. Alles op 5 bar. Een verschil van dag en nacht. Stil en comfortabel. Vrijwel moeiteloos houd ik de teller boven de 30. Het is half elf en er is een flinke bries, windkracht 4 volgens buienradar. Het is erg lastig om te ''voelen'' of een band snel is, daarom ga ik maar eens naar het fietspad langs de betuwelijn tussen Geldermalsen en Tiel. Hier reed ik met mijn Strada afgelopen zomer al eens 54 en met mijn oude Giraffe-Quest een topsnelheid van 58. De weg is vlak, maar ik doe die recordpogingen wel altijd met wind mee. Nu maar weer eens een poging met dit bandenkoppel dus; ik pomp de banden nog wat voller en geef gas. Na een flinke versnelling zit ik al snel op de 49 per uur. Helaas komt er nu een scherpe slingerbocht en een viaduct...ik moet weer terug naar de 30. Na de bocht trap ik al snel weer 49 en op deze snelheid blijf ik even ''hangen'' om op adem te komen. Dan het laatste tandje zwaarder en ik trap maximaal. Ik krijg de trappers niet sneller meer rond en kijk op de teller: 56 ! Dat is voor mij een nieuw Strada-record. Wim Schermer heeft gelijk, hij zei al dat ik 2 km/uur harder zou gaan met deze banden.
Na Tiel ga ik tegen de wind in en valt het me weer op hoe makkelijk ik tegen de 30 blijf rijden. Dat kostte me een week geleden echt meer moeite. En dat is voor mij eigenlijk het belangrijkste: vrijwel moeiteloos rond de 30 blijven rijden zodat ik mijn knie kan sparen en lange afstanden kan rijden. De bocht om gaat iets zwaarder dan met smallere banden, maar hinderlijk is het niet. De Gocycles blijven voorlopig onder de Strada. Ze geven veel meer comfort en zijn sneller op glad asfalt én, heel belangrijk: op onregelmatig wegdek.

2 opmerkingen:

allewedertje zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
stradaatje zei

Eens benieuwd hoe lang je nieuwe bandjes zullen meegaan en vooral : hoe lekbestendig ze zijn (wat voor mij dan weer het belangrijkste is). Ikzelf hou het voorlopig op de Perfect Moirées (47 x 406), daar blijf ik makkelijk mee boven de 30 km/u en ze zijn goed lekbestendig.

Groeten,

Tihamér -had eerst onder verkeerd account gereageerd