zondag 10 juni 2012

nieuwtjes
















Weinig berichten de laatste tijd, maar geen bericht is goed bericht. Mijn Strada rijdt heerlijk.
Bijna 15000 km en ik merk maar weinig van slijtage. Mijn Flevobike tandwieltje loopt steeds stiller, omdat de ketting precies de juiste tandjes in het wieltje ponst. Gedoe met ringen is hierbij ook niet nodig.
Banden is ook een uitgemaakte zaak: voor de GoCycles, achter de 57 Big Apple.
De Schermer Racekap: ik zou niet meer zonder kunnen. Alleen bij hoge temperaturen rijd ik nog zonder.
Ons natte en koude klimaat vraagt om zo'n kap. Sinds ik dat ding heb blijft onze auto nog vaker stil staan.
Ik heb nog wel een uitstapje gemaakt naar de Risse demper. Meer comfort is altijd welkom, bovendien stuitert mijn achterwiel nog wel eens als ik erg hard een drempel over ga.
De Genesis demper is makkelijk te monteren. Ik heb de demper daarna goed getest. De demper zorgt voor meer stabiliteit bij oneffenheden in de weg. Alleen vond ik de demping iets te star bij 5 bar. Ik heb ook gefietst met 3,5 bar druk. De demping is dan zachter en geeft meer comfort, maar de strada  veert nu wel weer erg ver in. Bij veel bagage (kamperen/boodschappen) zou ik de druk dan weer moeten verhogen. Is mij al dit gedoe met oppompen van de demper (en er voor zorgen dat hij niet plat komt te staan, met alle narigheid van dien) het extra comfort waard: mijn antwoord is nee. Maar ik kan me voorstellen dat anderen deze demper heerlijk vinden. Mijn oude demper geeft precies de demping die ik nodig heb, niet te hard en niet te zacht. Een goede service van Wim is dat je nu de demper gratis kan proberen. Gewoon doen zou ik zeggen, dan weet je of het wat voor je is.
Verder rijd ik nog steeds met Joe's Super Sealant in de banden. Ze hebben me al vaak gered door een lek meteen te dichten. Maar ook dit is niks nieuws.

3 opmerkingen:

BrandweerQuest zei

Duidelijk verhaal.
Paar kanttekeningen. (Niet onaardig bedoeld overigens) De (slechte) ervaringen met de demper lees ik tussen de regels door ook iets over de rijder....dat hoeft dus niet aan de eigenschappen of kwaliteit van de demper te liggen. Misschien is daarom door VM.nl toendertijd gekozen voor een simpele betrouwbare constructie die ook op de toendra van de Oeral probleemloos blijft werken.
Dat idee zit in de hele fiets verwerkt. Betaalbaar, eenvoudig en duurzaam.
De Risse is meer compromisloos. Betere kwaliteit, maar ook gevoeliger in gebruik, maar hier in Nederland mag dat toch geen probleem zijn?
De tijden zijn erna om de ontwikkeling (Quest!) voort te zetten.

Een ander ding:
Heb jij met de dikke banden rondom nog steeds last van stuiterende banden? Al dan niet met risse demper.
Beter gezegd, merk je op slecht wegdek dat er een gevaarlijk situatie ontstaat?

S098 zei

Ik ben er ook nog niet uit. Met grote banden met soepele wangen en veel luchtinhoud achterop heb je waarschijnlijk niet snel een geavanceerdere veerdemper nodig.

De oer velomobiel veerdemper heeft trouwens nog een groot voordeel : hij kan geen olie of lucht gaan lekken door slijtage.

simply red zei

@ brandweerquest:
Ik heb eigenlijk geen slechte ervaringen met de Risse demper, ik vind echter de lasten niet opwegen tegen de lusten. Met Risse kun je 55 per uur een drempel op en af. Dat is een (klein) voordeel. Met de oerdemper moet ik nog steeds even afremmen. Ook met mijn dikke banden.
Mits op de juiste druk is de Risse demper comfortabeler. Maar ik wil me niet druk maken om druk ;-)