zondag 27 juni 2010

Marathon Racer sneller dan Moiree

Alweer een paar weken geleden heb ik mijn Perfect Moirees vervangen door Marathon Racers vouwbanden. Sindsdien kan ik veel sneller accelereren en houd ik vrijwel moeiteloos snelheden vast boven de 40 per uur. Mijn gevoel zegt dat mijn 40-559 marathon racer minstens dezelfde lage rolweerstand heeft als de Perfect Moiree 54-559. De Moiree weegt echter 900 gram en is daarmee echt een zeer zware jongen. De Racer weegt maar 385 gram. En dat verschil is zeer goed te merken. Met de racer is optrekken en versnellen een koud kunstje.
Zover ik weet is de PM wel getest op 2 bar boven de maximale druk van 4 bar (6 bar dus). De racer is echter nooit op 6 + 2 = 8 bar getest. Wat mij betreft is het dus tijd voor een vergelijking tussen die 2.


Als ik de strada vanuit deze positie uit laat rollen kom ik ongeveer 100 meter ver. Ik gebruik deze zijweg van de Lingedijk voor mijn test. (een echt betuws plaatje trouwens, rechts staan de kersenbomen vol heerlijke rijpe kersen )





Een Moiree op 6 bar krijgen vergt aardig wat pompwerk. Wat een lucht kan daar in zeg ..




Handig als je kinderen hebt: altijd stoepkrijt voorradig om streepjes te zetten:



Het resultaat:

4 maal heb ik de beide banden getest. De 2 strepen aan het eind van het meetlint zijn van de Racer . 60 cm daarvoor eindigde de PM. Ter controle heb ik de moiree nog even op 4 bar gezet. Gelukkig eindigde de strada op de plek waar hij op de foto staat. Een meter minder ver dus.

Het asfalt is trouwens onregelmatig en dit zou in het voordeel moeten zijn van de dikke PM. De PM heeft ook al 4000 km gereden en hierdoor zou hij sneller moeten zijn dan een nieuwe band.
( De racer ligt er om sinds Cycle Vision en is nog vrij nieuw.)

Voor mij voldoende bewijs dat de Marathon Racer op 8 bar (of liever 7,5 voor wat meer comfort) een hele snelle band is. Niet zo spartaans als de Durano en een veel sterker karkas dan de Geax Tattoo of Furious Fred. Hij staat niet bekend als een erg lekvrije band maar dat los ik op met Joe's super sealant. Sinds ik dat spul gebruik heb ik nog wel lekke banden maar worden ze vanzelf gedicht. Een bandenwissel is niet meer nodig geweest.

3 opmerkingen:

Wim Schermer zei

Hi Paul,
Tijdens mijn testen op de weg van 2009 heb ik de PM 54 niet boven 5 bar getest. Daar bleek de PM zelfs op 3 bar lichter te lopen dan de Racer op 6 bar. Kijk maar eens op:
http://wimschermer.blogspot.com/2009/03/test-26-achterbanden-rear-tires-quest.html
Los van hoe ver een band loopt, vind ik 7,5 bar in een achterband, met uitzondering van een spiegelgladde racebaan onverantwoord. Bij deze druk dribbel je op slecht wegdek alle kanten op. Ook is de broodnodige betere wegligging achter, vooral bij winterse omstandigheden, bij een hoge druk sterk nadelig. Een PM 54 harder oppompen dan 5 bar geeft nauwelijks winst.
Nog een voordeel van de PM 54 vind ik dat als ie lek raakt, hij de fiets volledig bestuurbaar houdt. Het idee dat de fiets beter accelereert is echt iets van tussen de oren. Als een achterband 500 gram lichter is op een totaal gewicht van 120 kg, dan is er minder dan een half procent voordeel. Ik betwijfel of je dat zult merken.
Groeten,
Wim

simply red zei

Hoi Wim,

Er zijn nu al zoveel velomobielers die afscheid hebben genomen van PM dat ik de tel kwijt ben geraakt. Gevoelsmatig, oké. Maar een dikke 500 gram extra juist aan je aandrijvende achterwiel maakt heel veel uit. De winnaar uit jouw laatste test is de Duarano op 10 bar... over discomfort gesproken ! Ik heb durano's om mijn voorwielen gehad en het zijn massieve tuinslangen. Je Velomobiel trilt alle kanten op. De Racers van 40 mm maken nét het verschil. Iets breder dan bijv de kojaks. Net wat meer comfort. En smal genoeg om tot 8 bar te gaan. Met veel snelheid als gevolg. René van de Berg was verbaasd over mijn snelheid met mijn Strada afgelopen zaterdag. Continu kon ik 40 + snelheden vasthouden. Het ging echt makkelijk, terwijl een strada toch een stuk minder aerodynamisch is. Maar laat het maar een geheim blijven, nog even ;)

Quemo zei

Hey Paul,

Welke Super Sealant gebruik je? De standaardversie of een andere? Mijn ervaring is dat de standaardvariant niet geschikt is voor meer dan 5 bar. Ik ben nu bezig met de Race-variant te proberen maar heb daar (voor zover ik weet) nog niet lek mee gereden. De Race-variant zou meer druk moeten aankunnen.