maandag 6 september 2010

Kampeerweekend Dwingeloo

Zaterdagavond 4 sep is het feest in Dwingeloo: de oom en tante van mijn vrouw zijn 40 jaar getrouwd. Dwingeloo..een klere-end weg, 175 km enkele reis. Mijn natuurkaart betaal ik al 4 jaar zonder er gebruik van te maken en dit weekend is een mooie gelegenheid om weer eens wat van die mooie rustige terreintjes te bezoeken. Beekie had ik al ingeseind, maar helaas kon hij door omstandigheden niet mee. Vrijdagmiddag om 3 uur kon ik na mijn werk weg. Nog een hele heisa om alles netjes in te pakken. De slaapzak kon ik mooi in de smurfenmuts proppen en daarna hield ik een zee van ruimte over. Ongeveer 10 kilo zwaarder ging ik op pad. De route heb ik laten bepalen door de routeplanner van de fietsersbond. Makkelijk doorfietsen en onverhard vermijden. Ik kreeg een geweldig mooie en snelle route naar later zou blijken. Complimenten aan de voormalige ENFB ! Tussen Wijk bij Duurstede en Doorn kwam ik een 3tal handbikers tegen. Ze reden boven de 30 per uur: knap werk :





De route liep via Terschuur naar Drie (bij Ermelo). Aardig wat hoogteverschil en dan merk je goed dat je een kilo of 10 zwaarder bent dan normaal. In Drie is een staatsbosbeheerterrein bij het Boshuis. Tot mijn verbazing was het terrein vrijwel vol. Alleen nog wat lege plekken op het trekkersveld (voor 1 nacht). Vandaag 75 km gereden


De plek was mooi. Natuurterreinen waren vroeger kampeerbewijsterreinen. Mijn schoonvader moest zo'n bewijs echt "halen". Je deed een soort kampeer-examen en de kampwaard keek of je netjes je spullen opruimt maar vooral of je niet teveel herrie maakt en geen radio of TV aanzet. Radio en TV zijn tegenwoordig nog steeds verboden maar de stilte-eis is overboord gegooid. Tot midden in de nacht werd er veel te luid gepraat en gelachen door veel teveel kampeerders. Algemene kampeerterreinen zijn er genoeg: ga daar dan heen zou ik zeggen. Rust en stilte zijn breekbare dingen. Tien mensen kunnen stil zijn maar als er 1 herrie maakt is de stilte toch weg.






Zaterdag om 8 uur op en om kwart voor 9 reed ik weer. De zon scheen volop en de hei stond mooi in bloei met dauw bedekt.








Mooie fietspaden door de veluwe. Later reed ik door Elburg. Nooit geweest maar verrassend mooi :





Weer een aparte Human Powered Vehicle:




Koeien gaan hier voor:









Om 2 uur 's middags arriveerde ik op een schitterend terrein: Lheederzand. In Lhee dus, gem Dwingeloo. Vandaag 100 km gereden. Mooie ruime kampeerplekken. Geen electriciteit, dus geen grote caravans. Een uur later arriveerde mijn vrouw met mijn kinderen en konden we ons laven aan heerlijk eten en drinken. Genoeg calorieën verbrand dus er konder er ook weer genoeg bij.









Zondag lekker langzaamaan gedaan en pas om 11 uur in de fiets. In Loenen bij Eerbeek wist ik nog een zeer mooie camping van Stichting Goed Kamp. Wel een pittig eindje rijden: 110 km. Om mijn knieën te onlasten ben ik aan het experimenteren met een andere stand van de schoenplaatjes. Ik heb de plaatjes veel meer richting de hak geplaatst en ik voel nu veel minder druk op mijn knieschijven. Wel merk ik dat ik de Hamstrings (spieren achterzijde bovenbeen) meer gebruik. En mijn bilspieren trouwens. Na het stoeltje weer iets meer rechtop gezet te hebben reed ik heerlijk en zonder een centje pijn.
Mooie fietspaden:




Om 5 uur kwam ik in Loenen aan en ik zag dat het terrein erg rustig was. Een beetje te rustig eigenlijk. Toen ik het terrein opreed kwam de kampwaard naar mij toe. Ik hoef zeker niet te vragen of je een plekje vrij hebt riep ik hem toe. Hij keek ietwat moeilijk en vertelde me toen dat met ingang van vandaag de camping alleen open is in de weekenden. Dit terrein ging om 5 uur sluiten. Jammer dan. Ik dacht even na: ik kan een ander terrein zoeken, maar aan de andere kant ben ik 75 km van huis... Mijn knieën voelde ik vrijwel niet dus ik besloot door te rijden naar huis.
Een mooi weekend met een wat abrupt einde maar wel met 350 km in de benen !

2 opmerkingen:

Mick zei

Hoi Paul,
Fijn de gedachte aan kamperen!
Om dat ook buiten 'het seizoen' te kunnen blijven doen ben ik inventief bezig met een electrisch verwarmde slaapplek!
Groets, Mick

marcel beekmans zei

leuk verhaal paul!
tja 75 km doe zo ff he