dinsdag 9 november 2010

Noord-Holland en wind

Een weekend Noord-Holland van vrijdag t/m maandag. Geen gek vooruitzicht. Behalve de vooruitzichten wat betreft het weer...die waren wat minder. Vrijdagochtend regende het vrijwel constant maar toen moest ik nog werken. Om half één kon ik eindelijk weg en volgens buienradar zou het buiig worden. Na lang dubben besloot ik om mijn dakje thuis te laten. Met pet en scherm-met-doorkijkgat kan ik de buien aardig trotseren en vang ik niet al te veel wind waardoor ik nog aardig op snelheid blijf. En wind was er ook: NNW kracht 5. Precies die richting moet ik op. Nou ja, met een velomobiel kan het. 135 km naar Schoorl dus.....wind tegen !


Wachten voor de pont bij Culemborg. Geen spetters op mijn bril en toch voldoende overzicht door de gaten in het scherm.




Hier eindigt zo'n beetje het Amsterdam-Rijnkanaal. Ik heb hem gevolgd vanaf Schalkwijk (lek). Het begin van de zuiderzeeweg over het IJ




Deze route is erg snel, oostelijk om Amsterdam heen via deze brug en dan richting Purmerend.
Het Twiske liet ik links liggen, geen zin in nog een pont. Van Purmerend langs het Noord-Hollands Kanaal naar Alkmaar. Knokken tegen de wind maar schitterende dorpjes. En grappige namen, wat dacht je van "spijkerboor". In Alkmaar hield de zon het voor gezien en begon het weer te regenen. Het laatste stukje naar Schoorldam reed ik op een donkere ventweg waar ik geen hand voor ogen zag. Regen, donker en verblindende autolampen, waar blijft Schoorldam?
Toch eens informeren naar een betere koplamp. In dit soort gevallen geeft hij echt te weinig licht. Om 6 uur liep ik druipend de supermarkt van Schoorl binnen en om half 7 gleed er een herfstbokje naar binnen in de warme bungalow op de Oorsprongweg. De beloning!
Zaterdag de familie op bezoek, erg gezellig. Zondag waren de benen weer goed en besloot ik een klein rondje Noord-Holland te doen:
Hondsbossche Zeewering:















Nog één omdat de lucht zo mooi was:



Bij Petten de duinen in richting Callantsoog:





Een zoekplaatje voor de Noord-Hollanders, in welk grappig plaatsje staat deze miniatuur-molen?



Maandag lekker uitgerust weer terug. Alleen de wind.. die was nu compleet gedraaid en was nu ZO. En hard: kracht 6. Deze keer geen geluk dus. Ik besloot om het oosten wat minder op te zoeken en bij de Woude direct naar het zuiden te gaan richting Krommenie, daar via Zaandam het IJ over en dwars door Amsterdam. De Japanners gunde ik weer een prooi voor hun camera's, mijn Strada zal bekend worden daar :) . Via het Amstelpark, Arena naar Abcoude en daar het Amsterdam-Rijnkanaal weer opgepikt:






Na Utrecht was het sap uit mijn benen. Amper 25 kon ik halen, de wind trok ook weer aan. Muziek harder, broodje eten, even uit de fiets en zo ging het weer een beetje. Dit weekend 260 km wind tegen, mijn knieën vonden het ook niet leuk meer en protesteren met pijn. Eindelijk om half 6 thuis. Het is even mooi geweest, de fiets gaat de schuur in en blijft daar een paar dagen werkeloos staan. Totaalstand strada: 6755 km










3 opmerkingen:

marcel beekmans zei

bij dat bordje Amsterdam-noord was je vlak bij beekie:P

marcel beekmans zei

heb ie molen wel eens gezien maar kan me niet voor de geesthalen waar het was.,,

gr marcel-quest ook ff werkloos in den schuur-beekmans

Kees van Hattem zei

Dag Paul. Mooi fietsen hier in Nrd Holland ? Dat molentje. zonder wieken staat vast in Groet. Groeten Kees