dinsdag 4 januari 2011

Nieuwjaarsrit


Het voelt altijd weer alsof alles nieuw is; zo'n eerste rit in het nieuwe jaar. Zondag 2 januari naar Linschoten, mijn moeder gelukkig nieuwjaar wensen en over Lopik weer terug. Mooie rit, 85 km en al vaak gereden. Hier en daar nog een plak sneeuw, maar voor de rest weer de zon en warmte. Tenminste, zolang ik achter mijn scherm blijf. Mijn winterviziertje is nu zo goed als af. Ik heb hem nog wat lager gemaakt en het ruitje kleeft nu aan de binnenkant en blijft perfect zitten en ook vrijwel condensvrij. Tijdens de oliebollentocht was het vochtig weer en had ik wel wat condens verwacht maar er beslaat helemaal niks.
Ik wil het vizier voor cyclevision dit jaar nog iets aerodynamischer maken dwz de hoek tov het dekje nog kleiner maken. In 2010 reed ik met 2 spiegels, een helm vol in de wind en open wielkasten 44,4 per uur tijdens de 1-uurs-tijdrit. Dit jaar wil ik de wielkasten dichttapen, dunne durano's gebruiken, spiegels weg en een aerodynamisch vizier. Het zou geweldig zijn om boven de 45 per uur te eindigen. Las ik iets op een discussielijst dat er geen mooie uitslag met een Strada gereden kan worden ?? Dat verhaaltje moet naar het rijk der fabelen !

5 opmerkingen:

Wim Schermer zei

Hi Paul,
De Strada kan even snel zijn als een Quest. Plak met Lycra de wielkasten tot onderaan dicht. De wielen kunnen rustig tegen de Lycra aanlopen bij een wat scherpere bocht. Het Lycra kan daar prima tegen, is ongewoon slijtvast. Kapsel met simpele strippen Lexan de wielen in. Voorbeeld kan op mijn blog vinden.
Dunne Durano's gaan je geen winst opleveren. Jan van Steeg heeft inmiddels uitgezocht dat de GoCycle tot 70 km/u sneller is dan de Durano. Volgens mij ga je geen 70 km/u rijden.
M.b.t. het vizier komen er uit mijn koker, nu nog niet aangekondigd, nog mooie betaalbare racekappen/vizieren.
Ik schat dat je tegen de 50 km/u kan gaan rijden op een baan als Sloten.
Groeten,
Wim

simply red zei

Hoi Wim,

Bedankt voor je tips. De grootste winst zal ik denk ik halen door de 2 grote windzuigers te elimineren: de open wielkasten en de veel te brede (bijna lompe) staart van de Strada. Die wielkasten zal wel lukken met lycra, de staart wordt moeilijker. Ik weet uit ervaring met de tailbag op mijn oude M5 low racer hoeveel winst er te halen valt als de staart mooi spits loopt. Met tailbag ging ik van 39 naar 43 per uur. Ik denk zelfs dat een mango aerodynamischer is dan de strada.
Ik ben zeer nieuwsgierig naar je racekap.

Groeten,

Paul

stradaatje zei

Hoi Paul,

ik had jouw winterscherm al bewonderd op de Oliebollen, maar vroeg me af of het niet totaal onpraktisch is als het begint te regenen. Bij jouw scherm kan je nergens over -of doorheen kijken, dus ik vraag me echt af ....

Groeten

simply red zei

Hoi Tihamer,

Dan heb je nét niet goed genoeg gekeken.
Ik heb aan de voorkant een inzetruitje met klitteband bevestigd. Dit ruitje kan ik omhoog schuiven zodat ik een kijkgat heb bij regen.
Vandaag regende het hier de hele dag in Geldermalsen en heb ik met plezier in de regen gefietst.....met scherm.

Groeten,

Paul Dijs

VeloTeĵo zei

Met betrekking tot het aflopen van de ketting, dat heb ik ook regelmatig met mijn Strada. Het gebeurt bij zwaar rijden als ik mijn voorblad kleiner schakel en achter niet op het grooste blad sta. De ketting kan niet korter.