donderdag 6 mei 2010

Bevrijdend ritje













Op 5 mei was het eindelijk weer eens redelijk weer. Fris windje maar droog en zo nu en dan zon. Een prima gelegenheid om Herman eens te bezoeken. Hij werkt als vrijwilliger bij een vliegshow in Hei en Boeicop , vlakbij Leerdam. Oude dubbeldekkertjes uit de jaren 30. Best leuk om eens van dichtbij te bekijken. Het is nog vroeg, heb de hele dag de tijd en kijk eens naar mijn banden. De Durano's zijn er al lang af. Op 8 bar gaven ze nog iets demping maar waren ze me niet snel genoeg. Op 10 bar zijn ze wat sneller dan de PM's, maar is de demping totaal verdwenen en rijd je in een ouwe rammelkast. De Moirees liggen er weer onder en geven je het gevoel dat de weg een tapijt is. De rolweerstand is vanaf 6 bar laag, maar ze zijn log en zwaar. Ik snuffel in mijn strada en zie de reserve-vouwband liggen. Een Marathon racer 40-406. Soepele wangen, een mooie breedte, geen superdikke antileklaag en nog geen 300 gr. Waarom is dit bandje uit de gratie? Ik besluit het bandje te monteren op 1 wiel. 7 Bar erin en rijden maar. Eerste indruk is positief, maar een oordeel geven over 2 verschillende voorbanden doe ik maar even niet.
Ik laat de onroute fietsplanner een route berekenen naar Hei en boeicop en rij lekker rustig, niet eens boven de 30. Ook wel eens prettig om relaxed te genieten van de omgeving ipv op de snelheid. Het heeft 3 dagen flink geregend en direct zie je dat de natuur tot bloei komt. Paardebloemen, boterbloemen en sappig gras in de bermen. Ik geniet van de Diefdijk die van de Lek naar Leerdam loopt en de routeplanner stuurt me langs smalle fietspaden waar ik nog nooit geweest ben (gelukkig zonder lastige hekjes). Om half 2 vind ik Herman. Met een reflecterend hesje aan leidt hij de vliegshow in goede banen. Er gaat net een oud beestje de lucht in. De propellor moet nog met de hand worden aangedraaid. We kletsen over vliegtuigen en velomobielen. Het is maar koud in het weiland en na een half uurtje kruip ik weer in mijn warme cocon en fiets me weer warm. Thuis besluit ik om 2 extra Marathon racers te bestellen bij Velomobiel.nl. Ik vind het een mooi licht bandje en hij lijkt prima comfort te geven.

Geen opmerkingen: