zaterdag 29 mei 2010

Zaltbommel en CV voorbereidingen






Vandaag maar eens op de koffie bij Herman en Astrid. Ze zijn 2 weken op vakantie geweest en zodoende is er van een gezamenlijke rit niks gekomen. Ook vandaag zou dat niet lukken; er wordt een dakkapel op hun huis gezet en ze kunnen helaas niet weg. De koffie smaakte lekker en ik heb mijn durano's ( waarschijnlijk italiaans voor tuinslang of zo) kado gedaan aan Herman. Het werd uiteindelijk een bandenwissel want Herman had nog een ongebruikte Marathon Racer vouw liggen. En die wil ik erg graag, topbandje! Na een beetje kletsen over GPS , banden en vakantie weer alleen op weg richting de Waal. Om nog wat dieper in mijn strada te zitten heb ik de stoel nog 2 stapjes laten zakken. Gevolg is dat ik nu wat meer lig; de zithoek is kleiner geworden maar dit ben ik wel gewend. Ik voel nu helemaal geen wind meer als ik achter mijn schermje zit : gevolg is dat ik nu veel makkelijker 40 + snelheden vasthoud. En dat is nodig voor volgende week: Cycle Vision Amsterdam. Ik doe mee aan de 1-uurs-race. Meer lukt dat weekend niet, ik vier mijn verjaardag en we gaan naar de dutch Kate Bush. Leuk maar wel een vol programma dus. De fiets nog een beetje fine-tunen en hopen op droog fris weer zaterdag.

woensdag 12 mei 2010

De pont kwam nooit









Vandaag moest ik een pakketje in Barendrecht ophalen. Of eigenlijk....ik wilde dat. Er is natuurlijk altijd nog een pakketdienst. Maar ik wilde een bepaald type lijm weer hebben en wilde dit met eigen ogen zien en dat lukt niet met internet. Dus vanmorgen vroeg op naar Barendrecht. Het was koud weer, graadje of 11 schat ik. Perfect velomobielweer eigenlijk . Achter het schermpje trap ik alleen in een T-shirt en heb ik het niet te koud of te heet. De route loopt eerst naar Leerdam. Het fietspad was nog flink nat van de ochtendregen en halverwege hoorde ik een luid gesis achter me: lekke Furious Fred. Het gesis werd daarna ritmisch en stopte : Fred geplakt door Joe. Niet stoppen, maar doorblijven rijden is nu het beste. De centrifugaalkrachten doen hun werk wel. In Leerdam even een korte stop. Er druppelde wat witte vloeistof uit de wielkast achter, het wiel was verder nog hard genoeg. Toch maar een paar slagen lucht erbij en rijden maar weer. Langs de Alblas via Molenaarsgraaf naar Oud Alblas. Een leuk dijkje met veel mooie molens en een veerpont die midden op het water bleef drijven. Restje van koniginnedag denk ik. Boven op de brug over de Noord móet ik altijd even stoppen om te genieten van het uitzicht en de frisse wind. Binnenvaartschepen varen onder mij door. Er valt nog genoeg te genieten in Nederland, als je het weet te vinden tenminste. Daarna Ridderkerk door en na 65 km was ik in Barendrecht. In de winkel was ik gelukkig heel snel klaar en om 2 uur fietste ik al weer. Toch mooi 7 euro 50 uitgespaard ;-). Na 100 km was de fut er totaal uit. Vroeger ging ik dan in mijn banden knijpen of twijfelen aan de sporing. Van Beekie heb ik geleerd dat je gewoon op zoek moet naar een Mac Donalds. Gelukkig zag ik er spoedig eentje en een kop koffie met een donut deed wonderen: ik kon weer in de 30 per uur fietsen daarna. Zonder gekke dingen om half 5 thuis. Thuis kwam mijn vouw een beetje mopperend naar me toe. Er is een pakket gekomen, met een ....fietspomp er in. En die hadden we nog niet ;-) . Ik liet haar de Halfords pomp zien. De meter geeft veel te weinig aan en hij pompt de laatste tijd echt slecht. Mijn SKS vloerpomp is eigenlijk alleen geschikt voor franse ventielen. Vandaar een topeak Joe Blow Max met een goede Dunlop nippel voor hollandse ventielen. Even testen op een band met frans ventiel: De drukmeter van de Topeak geeft dezelfde waarde aan als de SKS. Dik in orde dus. De halfords-pomp is gratis af te halen. Wel eerst even de kliko in duiken.




zondag 9 mei 2010

Giro d'italia etappe 2








































Vandaag vertrekt de giro vanuit Amsterdam en finisht in Utrecht. Rond 15.15 zal het peloton langs Wijk bij Duurstede rijden. Via de lekdijk zullen ze dan naar Schalkwijk rijden. Dit is de noordlekdijk. Ik ga ze proberen bij te houden aan de zuidkant. En nu maar hopen dat de TV~helicopter me in de gaten krijgt ;-)
Geen geweldig spektakel is het geworden. De lekdijk-zuid is gewoon te ver weg van zijn noordelijke broertje. In de verte zag ik om half4 de helikopter aan komen en zag ik de kopgroep over de dijk gaan. Met een gangetje van 43 kon ik ze simpel bijhouden. Vlak voor Culemborg ben ik gestopt want daar zouden ze afslaan naar Schalkwijk. Daar nog wat plaatjes geschoten van het peloton wat met 5 min achterstand voorbij kwam. Op het snelle fietspad van Culemborg naar Tricht nog maar eens kijken of de Marathon racer/Furious Fred-combi echt snel is. Zonder wind mee (maar in de zij) reed ik nu 57 maximaal. Maar liefst 5 km/uur sneller dan mijn oude record. Niet gek voor een strada !

donderdag 6 mei 2010

Marathon Racers



Vandaag kreeg ik de Marathon Racers 40-406 binnen. Ik wist niet dat er ook draadbanden van dit type bestonden, maar deze kreeg ik dus geleverd van Velomobiel.nl. Eén voorwiel heeft de vouwband al, de ander krijgt een draadband . Kan ik meteen eens kijken of er na een paar duizend kilometer verschil in slijtage te zien is. Ik zet de banden op iets meer dan 7 bar. Ik voorzie geen velgproblemen bij deze druk, de breedte valt me erg mee. Eigenlijk is dit de mooiste maat voor deze velgen vind ik. Het uitpuilende karakter van de PM's staat niet echt mooi en dat heeft de racer niet, terwijl hij wel lekker veel volume heeft. Na een paar 100 meter wist ik het eigenlijk al: ik kan weer snel optreden, veel demping, lekker sturen en hij rolt op 7,5 bar heel licht. Boven de 30 gaat hij een beetje zingen maar ik geloof niet dat het me stoort. Eenmaal op de gewenste snelheid houd ik die snelheid ook heel makkelijk vast en als ik stop met trappen loopt de snelheid maar heel langzaam terug: rolweerstand oké dus. Met antilekvloeistof in de binnenband ben ik ook niet bang voor een lekke band ( de band staat nl bekend als behoorlijk lekgevoelig). Ik geloof dat ik verkocht ben.

Bevrijdend ritje













Op 5 mei was het eindelijk weer eens redelijk weer. Fris windje maar droog en zo nu en dan zon. Een prima gelegenheid om Herman eens te bezoeken. Hij werkt als vrijwilliger bij een vliegshow in Hei en Boeicop , vlakbij Leerdam. Oude dubbeldekkertjes uit de jaren 30. Best leuk om eens van dichtbij te bekijken. Het is nog vroeg, heb de hele dag de tijd en kijk eens naar mijn banden. De Durano's zijn er al lang af. Op 8 bar gaven ze nog iets demping maar waren ze me niet snel genoeg. Op 10 bar zijn ze wat sneller dan de PM's, maar is de demping totaal verdwenen en rijd je in een ouwe rammelkast. De Moirees liggen er weer onder en geven je het gevoel dat de weg een tapijt is. De rolweerstand is vanaf 6 bar laag, maar ze zijn log en zwaar. Ik snuffel in mijn strada en zie de reserve-vouwband liggen. Een Marathon racer 40-406. Soepele wangen, een mooie breedte, geen superdikke antileklaag en nog geen 300 gr. Waarom is dit bandje uit de gratie? Ik besluit het bandje te monteren op 1 wiel. 7 Bar erin en rijden maar. Eerste indruk is positief, maar een oordeel geven over 2 verschillende voorbanden doe ik maar even niet.
Ik laat de onroute fietsplanner een route berekenen naar Hei en boeicop en rij lekker rustig, niet eens boven de 30. Ook wel eens prettig om relaxed te genieten van de omgeving ipv op de snelheid. Het heeft 3 dagen flink geregend en direct zie je dat de natuur tot bloei komt. Paardebloemen, boterbloemen en sappig gras in de bermen. Ik geniet van de Diefdijk die van de Lek naar Leerdam loopt en de routeplanner stuurt me langs smalle fietspaden waar ik nog nooit geweest ben (gelukkig zonder lastige hekjes). Om half 2 vind ik Herman. Met een reflecterend hesje aan leidt hij de vliegshow in goede banen. Er gaat net een oud beestje de lucht in. De propellor moet nog met de hand worden aangedraaid. We kletsen over vliegtuigen en velomobielen. Het is maar koud in het weiland en na een half uurtje kruip ik weer in mijn warme cocon en fiets me weer warm. Thuis besluit ik om 2 extra Marathon racers te bestellen bij Velomobiel.nl. Ik vind het een mooi licht bandje en hij lijkt prima comfort te geven.

zaterdag 1 mei 2010

Eerste indruk durano







Vandaag kwamen de juiste durano's binnen: 28-406 draad. Altijd leuk om weer eens wat nieuws uit te testen. De durano heeft een race-guard antilekbescherming. Hij is erg makkelijk om te leggen. Een schwalbe binnenband met hollands ventiel lukt niet: 28-406 is een echte racemaat en dus wordt de biba alleen met een frans ventiel geleverd. Opvulstukjes in de ventielgaten dus. Vergeleken met de PM 47 gaat er maar bar weinig lucht in. Met een paar slagen zit je zo op de 8 bar. Ik zet ze op de door Ymte geadviseerde druk: 8,5 bar. Ik popel om te gaan fietsen, maar het giet buiten. Een paar uurtjes wachten dus. Om 4 uur is het droog en kan ik weg. Het sturen gaat nu erg licht en ik heb een hele korte draaicirkel. Best handig met keren en zo. Ik rijd naar mijn favoriete fietspad waar ik meestal makkelijk de 50 haal. Wind in de rug en gas geven....47 haal ik. Valt dus een beetje tegen. Maar het wegdek is nat, misschien is dat de oorzaak. Overigens meet ik nu de snelheid met mijn GPS want de wielomtrek is met de durano veel minder geworden. De teller geeft nu 1 a 2 km te veel aan. Op het grovere asfalt rijdt deze band niet zo lekker als de PM voel ik. Hij is natuurlijk ook wel stukken smaller. Thuis besluit ik om een testje te doen. Ik heb nog een reservewiel over waar een PM 47 op zit. Naast mijn huis is een aardig steile verkeersdrempel. Strada erop en uitrollen maar: 150 meter. Daarna wissel ik 1 durano-wiel voor het reservewiel met de PM en haal 500 gram (gewichtsverschil) uit de strada. Ik rol 3 meter verder. De Pm staat op ruim 6 bar. Ik doe de testen 2 keer en iedere keer rolt de PM een meter of 3 verder. Daarna pomp ik de durano's nog maar eens op naar 10 bar. Dat gaat heel makkelijk en levert volgens Ymte geen gevaar voor de velg. Dit is wel de max. druk voor deze band. De duranowand kan ik met enige moeite nog steeds een beetje indrukken en dat had ik niet verwacht. Weer doe ik de testen en nu kom ik met beide banden even ver. Ik ga morgen maar eens een tocht maken met de durano's op 10 bar. Kijken of er nog enig comfort is. Maar de kans is groot dat er volgende week weer Perfect Moirees om mijn voorwielen zitten.