donderdag 18 februari 2010

Bandenwissel binnen 10 sec.





Dit moet elke velomobilist als muziek in de oren klinken. Zo'n snelle bandenwissel lukt mij nu zonder de strada op de kant te hoeven leggen. Hoe...? Met een reservewiel.
Toen mijn band gisteren voor de 3e keer plat stond (en weer een voorwiel) wilde ik eens kijken hoe ik mijn wiel loshaal. Dat stelt bij de Strada dus helemaal niks voor: beschermkapje eraf wippen, wielbout losdraaien en je trekt het wiel er simpel uit. Dat wiel weegt eigenlijk helemaal niet zo veel en als je toch al een reserve buitenband en biband bij je hebt: waarom dan geen reservewiel? Even mailen met Ymte: een wiel kost 60 euro. Ik ben gewend aan prijzen van rond de 300 euro, maar dat is voor een racefiets. Bestellen dus, incl magneetje, reserve wielbout, beschermkapje en wieldoekklemmetjes.
De volgende dag kreeg ik het wiel al in huis. Alles in een warme huiskamer gemonteerd (soort IKEA-gevoel) en het wiel ligt nu al in de Strada. Het oude wiel trouwens, want het nieuwe wiel heb ik direct gemonteerd. Er zijn wat voordelen en wat nadelen:

Voordelen:

1. Duidelijk: supersnelle bandenwissel. Reservewiel leg je klaar-bout losdraaien-heel even strada stukje optillen en wiel eruit trekken-nieuwe wiel plaatsen en strada weer neerzetten-bout vast. Andere wiel neem je lek mee en repareer je thuis of (binnen) tijdens een pauze.
2. Ook bij andere voorwielproblemen heb je een nieuw wiel . Ik denk aan een gebroken spaak, vastgelopen lager.
3. De gewisselde band is in orde. Hij stond nl al opgepompt in je velomobiel. Tijdens een ouderwetse bandenwissel kan er in alle haast nog wel eens wat mis gaan (vuil in band/hoogteslag etc)
4. Wiel wisselen kan nu onder vrijwel alle omstandigheden: drukke weg, geen berm, regen, sneeuw, kou.
5. Zelfs al krijg je een tweede lekke band dan laat je de Strada staan en verwissel je de band van het reservewiel. Dit kan evt. weer op een droge beschutte plek.
6. Een lichtlopende band met weinig rolweerstand is nu weer mijn eerste keus.

Nadelen:

1 Extra gewicht in de strada
2. Dit kost bagageruimte, alhoewel me het erg meevalt. Ik moet nog iets verzinnen om het wiel vast te zetten in de punt van de bagageruimte. Nu staat hij klem onder het metalen frame (horizontale buis)
3. Het voordeel geldt natuurlijk alleen voor de voorwielen. Achter zal het nog op de ouderwetse manier moeten, alhoewel ik daar vrijwel nooit lek rijd.

3 opmerkingen:

stradaatje zei

Hoi Paul, kan je evt eens een foto posten van je reservewiel in je Strada ? Ik heb wel een bredere zit, maar gelukkig is voorlopig het lekke banden probleem van de baan ...

Groeten,

Tihamér

simply red zei

Hoi Tihamér,

Om het wiel zo ver naar achteren te kunnen plaatsen moet je uit een brede 47 moiree wat lucht laten lopen. Dan past hij onder het frame door. Je stoel lijkt me geen probleem, die kun je toch gewoon eerst naar voren klappen ?

Groet,

Paul

stradaatje zei

Nee Paul, mijn zitje kan niet naar voren klappen, ik heb een ICE zitje in mijn Strada, vandaar.
Ik vroeg me alleen af hoe een heel extra wiel in de kast bleef zitten, bedankt voor de foto !