dinsdag 9 maart 2010

Definitief geen Quest

Sinds oktober 2008 stond ik op de wachtlijst voor een Quest, en gisteren op nummer 51. Ik wilde even afwachten of de strada goed bevalt voordat ik die wachtlijst wilde verlaten. Gisteren toch maar een mailtje naar Ymte en nu schuift iedereen onder mij een plekkie op.. Geen Quest voor mij meer. Ruim een jaar heb ik met een quest gereden dus ik kan de twee fietsen aardig met elkaar vergelijken. De voordelen van de Strada tov de Quest:

* Kleinere draaicirkel
* Stabieler doordat de wielen schuin staan/ breder spoor
* Mogelijkheid voor brede voorbanden waardoor meer comfort en minder rolweerstand
* Makkelijker onderhoud veerpoten/remmen/wielen voor
* Makkelijker te stallen / korter
* Sneller........ tot 35 per uur ** en berg-op.
* Snelle bandenwissel met resevewiel mogelijk
* Persoonlijk: ik vind de Strada mooier

Nadelen Strada tov Quest:

* Lagere topsnelheid (vanaf 35 per uur wint de Quest het)
* Iets minder bagageruimte

** Het item snelheid is een gevoelig punt voor velomobielers. Meestal wordt er gezegd dat de Quest sneller is. Het is maar hoe je het bekijkt; Omdat de Strada lichter is en de rolweerstand minder is én omdat je met volle snelheid door scherpe bochten kunt (denk aan cyclevisionparcours 1-uurstijdrit 2009) durf ik te zeggen dat de strada de snellere fiets is tot 35 per uur. Over het getal 35 kun je twisten, maar velomobiel gebruikt zelf bij de omschrijving van de strada dit omslagpunt. De Quest is een racemonster vanaf die snelheid. Vind ik dat erg ? Nee, ik heb zondag jl tegen een felle oostenwind makkelijk de 30 vastgehouden en spartelende wielrenners ingehaald. Wind mee reed ik tegen de 50 en kon er ook niemand in mijn wiel blijven.

In 2011 dus weer een Strada voor mij ;-)

5 opmerkingen:

Mick zei

Zo kan ik ook best genieten van crossen op m'n trike ondanks dat ik er uitgereden wordt door bukfietsers: Zo veel lichter dan de FAW!
Omgekeerd evenredig wat wars van zo'n opmerking van een blogger als zou "de Quest de enige echte velomobiel zijn...".
Als was 't maar omwille vd tolerantie!

Unknown zei

Hoi Paul

Ik kan me helemaal vinden in jouw redenatie. Ik heb ook een Strada en weliswaar geen Quest gehad maar de genoemde punten lijken me wel reëel. Mindere topsnelheid tov de Q is uiteraard jammer en ik begrijp mensen wel dat ze toch voor de Q kiezen maar denk dat dat voor de meesten (wedstrijdrijders uitgezonderd) meer een gevoels questie is dan een rationele overweging.

Zag overigens wel dat je weer op de lijst staat voor een Strada. Dat zegt genoeg.

Veel plezier met je fiets

Groet Peter

Teun Geeroms zei

Hey Paul, zoals ik al op mijn blog schreef, is gewicht wel degelijk een grote factor als je bergop moet of veel moet optrekken, misschien houden mijn knieën het op de volgende oliebollen wél 300 km uit :-)
En ik kan me helemaal vinden in het argument dat onderhoud veel makkelijker gaat!

Gerrit zei

Hoi Paul , ik wilde aan je vragen hoe lang de strada dan is maar heb het al gevonden , helaas , hij is voor mij nog te lang , kan maar ong.2,45 kwijt in mijn schuurtje dus wordt dan de mango plus , die past wel.

marcel beekmans zei

paul, ik wil je vrijdag wel ff tegmoet rijden, en ff naar de rai lozen.

mail maar ff naar superbeekie@gmail.com hoelaat je waar bent,
als jij weet hoe je in abcoude komt, is het makelijkse om daar langs te gaan, echter heb je wel een aantal stopichten, als je via het kanaal rijd, pik je o bij driemond, weet dan wel een route met haast geen stoplichten, en lekker door de natuur:P mail maar even wat je wil,

groet marcel