zaterdag 29 januari 2011

Op zoek naar de perfecte achterband




Kwam er maar een 26 inch GoCycle-band op de markt, dan was de keus snel gemaakt. Licht, comfortabel, sterk en snel. Voor hoef ik niet meer te zoeken, achter vind ik het nog steeds lastig om de juiste band te vinden. Momenteel heb ik de volgende banden in huis:

* Perfect Moiree 54-559
* Marathon Racer 40
* Marathon plus 40
* Sammy Slick 54
* Kojak 50
* Super Moto 60
* Furious Fred Evolution 50
* Furious Fred Raceguard 57 (besteld)
* Big Apple Balloon, 55

Een aardig rijtje zou ik zo zeggen. Vandaag heb ik bij VanTuyl in Zaltbommel de SuperMoto gekocht. Overigens samen met een bredere binnenband: Continental 47/62 - 559. Ik heb van andere fietsers al begrepen dat de schwalbe 13 (40/62) toch te smal is voor de brede banden vanaf 55-559.
Ik kan er zo al een paar schrappen uit bovenstaand lijstje. Ik ben namelijk een verwend mannetje geworden en wil alleen nog maar op brede banden rijden vanaf 50 breed. Geen gestuiter meer maar stil en vrijwel rammelvrij rijden....zoeven over de weg, heerlijk!
Verder moet de band redelijk lekvrij zijn, liefst dus een antileklaag, alhoewel ik de binnenband wel aftank met ruim 100 ml Joe's Super Sealant. Het gewicht vind ik ook belangrijk; ik kan het mis hebben maar ik voel dat ik makkelijker accelereer met een lichte achterband. Zodoende blijven er nog maar een paar kanshebbers over:

* Sammy Slick 54
* Kojak 50
* Big Apple Balloon 55
* Furious Fred Raceguard 57
en..ik twijfel aan de SuperMoto.

De SuperMoto zit nu om mijn achterwiel en geeft veel comfort omdat hij veel volume heeft. Ook wordt hij steeds als zeer snel getest. Het is echter een strandband zonder antileklaag. De wangen zijn heel soepel, maar toch voelt het loopvlak aardig stug aan. Veel taaier dan bijv de Furious Fred. Die FF valt zowiezo af want ik reed daar in de zomer te vaak mee lek.
Dinsdag krijg ik de F.F mét antileklaag en dat is de band waar ik het meest van verwacht.
De reden dat de Perfect Moiree afvalt: hij weegt bijna één kilo. Dat is twee maal zoveel als een Sammy Slick. Sammy is trouwens ook een 54 band met raceguard. Er zijn grzenzen...een kilo voor een buitenband vind ik te veel :

3 opmerkingen:

Kees van Hattem zei

Beste Paul. Ik mis op je lijst de Geax Tattoo. Dat is nog eens een band !! Ik heb deze net als vele andere Quest rijders er in de lente en zomer achter op liggen. De rest van het jaar is de Moiree 54 de band !! Groeten Kees

simply red zei

Hoi Kees,

De Geax Tattoo is al diverse keren kapot geknald. Zover ik weet 2 maal bij Wim en een keer bij Quest 342. Wat betreft de Perfect Moiree: daar heb ik een jaar mee gereden. Wat ik merk is dat ik met zo'n zware achterband niet makkelijk versnel. Ik heb toen de overstap gemaakt naar een vouw marathon racer en het accelereren lukt weer beter. Natuurlijk allebei geen slechte banden maar ze dingen wat mij betreft niet mee naar de hoofdprijs ;-)

Veel fietsplezier in Noord Holland gewenst,

Groeten, Paul Dijs

Dirk Drost zei

Hallo Paul,

Heb jij inmiddels de Furious Fred met raceguard al getest? Ben zelf ook op zoek naar een snelle en comfortabele vervanging van de zware PM achterband van m'n quest. Heb jij de Furious Fred online besteld? Zie nogal wat prijsverschil tussen de webshops.

groet,

Dirk