zaterdag 11 december 2010

Wintervizier

fase 1



fase 2:




Vandaag maar eens werk gemaakt van een wintervizier. Wim Schermer heeft een erg mooie racekap gemaakt maar ik wil eigenlijk alleen een dergelijk vizier wat zo hoog is dat mijn hoofd er volledig achter zit en bescherming geeft aan de zijkant om de koude winterwind tegen te houden. Na wat kartonnen probeersels durfde ik het aan om in een flink stuk lexan te knippen. Ik ben zeer tevreden over het resultaat. Na een proefritje waarbij ik me aardig uit de naad fietste bleef het vizier condensvrij. Waarschijnlijk omdat het erg ver naar voren staat. Morgen nog maar eens een rit van een kilometer of 100 en dan kijken of ik er condens optreedt. In dat geval wil ik een deflector monteren en een regengat maken in de voorkant van het vizier. Het is wel heel gek om totaal geen wind meer in je gezicht te voelen. Alleen aan de rimpels op het water zie je of je wind tegen hebt (en aan de snelheidsmeter natuurlijk). Laat de winter maar weer terugkeren, ik zit warm!

5 opmerkingen:

Erwin zei

Ziet er zeer comfortabel uit, en veel practischer in het gebruik dan zo'n race-kap :)

Erwin

Mick zei

Het zal ongetwijfeld comfortabel zijn alleen als er sneeuw aan blijft kleven kun je er waarschijnlijk niet makkelijk ff overheen kijken...?
itt Wim's vizier dat scharnieren kan.
Mvg Mick

simply red zei

Erwin, bedankt. De racekap van Wim is natuurlijk wel veel degelijker en aerodynamischer. Mick, er overheen kijken gaat niet lukken nee. Ik zit te denken aan een uitneembaar inzetraampje aan de voorkant zodat ik bij een vies of te beslagen vizier het raam we kan nemen en een flink kijkgat heb.

Groeten, Paul

Wim Schermer zei

Hi Paul,
Toch is jouw vizier wel degelijk scharnierend te maken. Ook lekker als het toch beslaat. Vandaag besloeg niks, er was met minder dan 70% luchtvochtigheid vrijwel geen mogelijkheid tot beslaan. Een goed werkende deflector maken is overigens een paar minuten werk.
Als je aan de achterkant twee draaipunten maakt met frictie van bijv. een flinke rubber ringen moet het mogelijk zijn jouw vizier scharnierend te maken.
Groeten,
Wim

simply red zei

Hoi Wim,

Ik ben bang dat ik dan te weinig hechtingspunten op de kap overhoudt. Ik kan niet ongestraft een groot stuk vizier aan de voorkant omhoog heffen, dan vliegt denk ik alles los.. Die van jou zit boven vast aan je dakje, dat is mooier.

Groet,

Paul.